Teknik penceritaan
merupakan keseluruhan cara pengarang melahirkan atau mengendalikan keseluruhan
struktur kesusasteraan, termasuk penyusunan plot, penyelenggaraan perwatakan,
penggunaan latar yang sebagainya. Manakala, “style” atau gaya Bahasa pula ialah kecenderungan untuk melihat
jalinan cerita yang bersangkut-paut dengan pemilihan ayat atau diksi, atau
imajan dan lain-lain (Mohd. Thani Ahmad, Kesusasteraan, diselenggarakan oleh
Baharuddin Zainal, DBP, 1986, hal.23)
Mengenai teknik
penulisan Sulalatus Salatin, Abu Hasan Sham berpendapat bahawa, “Pengarang
Sulalatus Salatin itu seorang yang bijak dan mempunyai pengetahuan yang luas.
Tetapi lebih daripada itu ia juga seorang seniman (literary artist) yang dapat
melukiskan segala kisah dan gambaran masyarakat Melaka dengan hidup dan indah
sekali” (Abu Hasan Sham, Beberapa aspek dari Sejarah Melayu, U.M,1977).
Sulalatus Salatin
Sejarah Melayu ditulis dengan tujuan untuk mengangkat kedudukan dan sejarah
silam raja-raja Melaka. Selain itu ia dihasilkan untuk mengangungkan kebesaran
dan kecemerlangan raja-raja dan kerajaan Melaka. Tujuan seterusnya ialah untuk
menggambarkan kebesaran sebuah dinasti raja-raja Melayu yang bermula dari zaman
Raja Iskandar Syah di awal abad ke-15 hinggalah zaman pemerintahan Sultan
Alau'd-Din Riayat Syah III di awal abad ke-17. Sulalatus Salatin juga
dihasilkan untuk kegunaan istana (istana centric) dan kegunaan orang-orang
bangsawan Melayu sebagai rujukan pada masa akan datang. Sulalatus Salatin juga
dijadikan satu wadah merakamkan kebesaran, ketinggian dan kegemilangan sesebuah
negara kota atau kerajaan Melayu seperti kerajaan Pasai, dan Singapura selain
Melaka. Selain itu untuk memperlihatkan
kepada bangsa lain akan kebesaran bangsa Melayu itu sendiri.
C.C.Brown pula
berpendapat, “pengarang Sulalatus Salatin dapat menceritakan sesuatu episode
itu dengan nyata sekali. Kadang-kadang gambaran yang diceritakan itu amat
romantis, gambaran-gambaran yang menyayat hati tidak ketinggalan dimasukkan. Di
sana sini diselitkan babak-babak lucu”. (Pendahuluan Sejarah Melayu or Malay
Annals, O.U.P, 1970)
Dari segi teknik
penceritaan, Pengarang Sulalatus Salatin menggunakan teknik:
A. Teknik Penceritaan Secara
Langsung Oleh Pengarang Atau Teknik Diskriptif.
Teknik penceritaan
secara langsung merujuk kepada “wacana atau gambaran yang begitu terperinci
supaya pembaca atau pendengar melihat, mendengar, merasa atau menghidu dengabn
berkesan sekurang-kurangnya melalui imaginasinya.” (Hashim Awang, Glosari Mini
Kesusasteraan, Fajar Bakti, 1987, hal.13).
Pengarang akan
menceritakan atau memberitahu pembaca tentang segala sesuatu mengenai peristiwa
yang diceritakan. Dengan lain perkataan, pengarang mahu pembaca mengetahui
daripada pengarang sendiri. Contoh pemerian pengarang menggunakan teknik ini
terdapat hampir keseluruhan muka surat dalam teks Sulalatus Salatin. Beberapa
contoh misalnya,
“ Setelah
Raja Gangga Syah Johan melihat Raja Suran itu datang, maka Raja Gangga Syah
Johan pun berdiri memegang panahnya; maka segera dipanahnya, kena gumba hajah Raja Suran,
gajah itu jatuh terjerumus. Maka Raja Suran pun melompat serta menghunus
pedangnya, diparangkan kepada Raja Gangga Syah Johan, maka kenalah lehernya, putus
kepalanya terpelanting ke tanah. Maka Raja Gangga Syah Johan pun matilah.
Setelah rakyat Gangga Negara melihat rajanya mati itu, maka sekaliannya pun
lari; maka…….”
(Sulalatus Salatin,
1968, hal.11)
B. Teknik Penceritaan Secara Tidak Langsung
Teknik ini
termasuklah penggunaan teknik yang biasa kita temui dalam karya-karya genre
sastera Melayu moden. Dalam teks Sulalatus Salatin, selain teknik penceritaan
secara langsung, pengarang juga memberi peluang kepada pembaca memikirkan
sendiri mengenai;
Peristiwa-peristiwa
yang diceritakan serta implikasi yang timbul daripada peristiwa tersebut.
Melalui sifat-sifat watak sama ada melalui dialog watak, melalui monolog atau monolog dalaman. Pembaca
juga dibiarkan menilai tentang unsur-unsur tertentu yang terselit disebalik dialog
watak yang terlibat, kata-kata wasiat yang ditinggalkan, melalui isi kandungan
surat kirimaan kepada raja negeri-negeri tertentu dan sebagainya.
C. Teknik Dialog
Pengarang
Sulalatus Salatin banyak menggunakan dialog dalam penceritaan untuk menghidupkan
cerita. Penggunaan teknik ini banyak digunakan ketika menghadap raja, raja
mengeluarkan perintah, rakyat mempersembahkan sesuatu kepada raja, percakapan
atau perbualan antara pembesar atau antara raja dengan seseorang, pendebatan
yang berbentuk sindiran, ketika memaki seseorang, membuat aduan dan lain-lain.
Pemakaian teknik dialog dapat menghidupkan lagi jalan cerita. Beberapa contoh
dialog misalnya;
Maka
titah baginda; Maukah Seri Nara Diraja atau Tun Bulan, anak Orang Kaya Hitam?
Maka sembah Seri Nara Diraja, “Mohon tuanku.” Maka baginda bertitah pula,
“Maukah akan Tun Ratna Sandari, saudara sepupu kepada Paduka Raja? “Maka sembah
Seri Nara Diraja, “Mohon tuanku.” Maka titah Sultan Muzaffar Syah, “Maukah akan
Tun Gemala, saudara Bendahara Seri Wak Raja?”
(Sulalatus Salatin,
1968, hal.93)
D. Teknik Monolog
Monolog ialah
percakapan panjang yang dituturkan oleh seorang watak samada ditujukan kepada
dirinya sendiri atau kepada pembaca. contoh pemakaian teknikini dalam teks
ialah;
"Maka Raja Kasim pun naiklah ke darat serta ia fakir akan kata-kata
Maulana itu dalam hatinya, “kepada siapa aku minta tolong ini? Jika demikian
baik aku pergi kepada Seri Nara Diraja kerana ia kasih akn aku; kalau-kalau mau
ia menolong aku. Setelah demikian fikirnya, maka Raja Kasim pun pergilah kepda
Seri Nara Diraja”.
(Sulalatus
Salatin, hal.85)
E. Teknik Monolog Dalaman
Maksud teknik
monolog dalaman ialah “berkata-kata dalam hati”. Kata-kata ini tidak
dikeluarkan atau diucapkan (disuarakan). Monolog dalaman mengungkap fikiran,
emosi dan pengalaman batin seseorang watak. contohnya:
“setelah
Sultan Mahmud mendengar kata Seri Bija Diraja itu, baginda diam; pada hati
baginda, “Tiada suka Seri Bija Diraja bertuankan aku.”
(Sulalatus
Salatin, hal.187)
F. Teknik Penceritaan Melalui Surat (Teknik
Surat)
Isi cerita
Sulalatus Salatin disampaikan melalui surat kiriman. Ini termasuklah
surat-surat yang dibawa oleh utusan Melaka ke negeri-negeri lain atau surat
daripada neggeri lain ke Melaka. Isi kandungan surat ini dibaca di balai
penghadapan. Pada kebiasaannya surat kerajaan Melaka yang akan dibawa oleh
utusan ditulis oleh Bendahara. contoh:
Surat Raja China kepada
Raja Melaka; “Telah datang ke balairung, maka disambut oleh betara diberikan
kepada khatib, maka dibaca oleh khatib demikian bunyinya:
“surat
dibawah cerpu Raja langit, datang ke atas mahkota Raja Melaka. Kita dengar Raja
Melaka raja besar, sebab itulah maka kita hendak bersahabat dan
berkasih-kasihan dengan Raja Melaka, kerana kita pun daripada anak cucu Raja
ISKANDAR Zul-Karnain, sebangsa juga dengan raja Melaka, kerana tiadalah ada
dalam alam dunia ini raja-raja yang besar daripada kita. Tiada siapa pun tahu
akan bilangan rakyat kita; maka daripada sebuah rumah sebilah jarum kita
pintak. itulah jarumnya sarat sebuah pilai kita kirimkan ke Melaka.”
(Sulalatus Salatin,
hal.131)
G. Teknik Penceritaan Melalui Wasiat (Teknik
Wasiat)
Wasiat pesanan
adalah berbentuk kata-kata yang berbeza dengan dialog biasa kerana kata-kata
berupa wasiat mempunyai ciri-ciri yang tersendiri iaitu mengandungi unsur-unsur
didaktik yang amat tinggi nilai pengajaran dan pendidikannya. Wasiat juag
menunjukkan hubungan yang lebih harmonis antara golongan raja (pemerintah)
dengan golongan rakyat.
Wasiat biasanya ditinggal oleh seseorang
raja atau pembesar negeri (Bendahara misalnya) sewaktu gering (sakit tenat)
atau sewaktu hamper menemui ajal. contoh wasiat Sultan Mahmud Syah kepada
anaknya;
“Hei
anakku, cahaya mataku, buah hatiku, engkau kerajaan, sangat sabarmu; dan barang
suatu bicaramu jangan meninggalkan Bendahara dan sekalian menteri hulubalangmu;
sangat-sangat adil saksama pada barang hukum atas bala tenteramu. Jangan engkau
dengar-dengaran sembah orang tiada dengan sebenarnya; sangat-sangat ampun
pperiksamu akan mereka itu sekalian, akan ia bernaung kepada keadilan dan
kemurahanmu; dan jangan engkau taksir daripada menahafus dan memeriksai atas
rakyatmu, supaya sentosa kerajaanmu.”
(Sulalatus Salatin,
hal.288)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan