Mitos
Mitos
adalah suatu unsur dongeng atau sesuatu kejadian yang luar biasa yang tidak
dapat diterima oleh logic akla manusia tetapi ianya diketengahkan sebagai suatu
peristiwa yang telah benar-benar terjadi sama ada peristiwa yang berlegar
antara kehidupan manusia, haiwan, atau alam semesta. Mitos adalah sesuatu yang
menjadi kepercayaan masyarakat pada masa dahulu seperti mitos berkaitan
asal-usul sesebuah tempat. Masyarakat dahulu percaya bahawa mitos itu
benar-benar berlaku.
Dalam
teks Sulalatus Salatin, unsur mitos antara unsur penting yang dimasukkan oleh
pengarang dalam menceritakan sesuatu peristiwa. Kewujudan mitos adalah berkait
rapat dengan kehidupan masyarakat Melayu pada masa itu yang masih berada dalam
pengaruh Hindu dan animism yang kuat. Pengarang menggunakan unsur mitos dalam
karyanya bagi menunjukkan kehebatan raja-raja yang mempunyai kuasa yang luar
biasa supaya rakyat akna hormat dan taat kepada raja pada masa itu.
Agama
Dalam Sulalatus
Salatin juga terdapat unsur-unsur agama Islam yang dapat dilihat melalui amalan
adat istiadat dan perundangan yang diamalkan oleh kerajaan di Melaka setelah
menerima kedatangan Islam. Selain itu, permulaan cerita mengungkapkan kata-kata
pujian kepada Allah SWT. Gambaran unsur Islam dalam adat isitiadat seperti
mengaji, mengaji dan menghafaz al-Quran, mendirikan solat, berkhatan dan
sebagainya.
3.
Asal-usul
Dalam teks Sejarah
Melayu juga, pengarang ada menggunakan unsur yang berkaitan dengan asal-usul
seperti asal-usul keteurunan raja-raja Melayu dan pembukaan negeri-negeri
Melayu. Sebagai contoh, terdapat cerita yang menceritakan asal-usul puteri dari
buluh betung dan puteri buih
4.
Binatang
Pengarang turut
menggunakan unsur haiwan dalam karya Sejarah Melayu bagi membuktikan sesuatu
peristiwa. Kebanyakan unsur haiwan ini digunakan oleh pengarang untuk
menceritakna tentang asal usul pembukaan sesebuah negeri iaitu penemuan haiwan
di sesuatu tempat dan ia dikaitkan dengan tempat tersebut seterusnya memberi
nama kepada tempat tersebut seperti pembukaan negeri Melaka dan Singapura
Versi sejarah melayu
Terdapat lebih 29
versi Sejarah Melayu tetapi yang paling mahsyur ialah sejarah Melayu versi
Shellabear. Menurut pengenalan sejarah Melayu naskah Shellabear, Yang
Di-Pertuan Raja Di Hilir Sultan Abdullah Mu’Ayat Syah ibni’l Sultan Abdul Jalil
Syah telah mengutuskan Seri Nara Wangsa Tun Bambang untuk memerintah Bendahara
Paduka Raja Tun Muhammad (Tun Seri Lanang) agar menyunting salinan Sejarah
Melayu yang dibawa oleh Orang Kaya Sogoh dari Goa. Terdapat pelbagai faktor
yang menyebabkan Sejarah Melayu mempunyai berbagia-bagai versi antaranya adalah
disebabkan oleh sikap penyalin itu sendiri, percanggahna tafsiran, pengaruh
istana, dan sebgainya.
1. Versi A. samad Ahmad
Versi
Sejarah Melayu terdapat dua versi iaitu yang pertama ialah gugusan yang pada
mulanya diterbitkan oleh Abdullah Munsyi di Singapura pada tahun 1831. Versi
ini mempunyai 34 bab dan diawali oleh sebuah mukadimah yang menyatakan bahawa
yang diminta menuliskan hikayat itu adalah Tun Seri Lanang. Versi ini tersebar
luas di Malaysia, Singapura dan Indonesia. Gugusan ini terdiri daripada puluhan
salinan yang dapat kita lihat dari Leningard/St. Petersburg , London,
Manchester, Leiden , Belanda, hinggalah ke Dewan Bahasa dan Pustaka ( yang
dijadikan oleh A. Samad Ahmad sebagai dasar alih aksaranya pada tahun 1979).
2. Versi shellabear
Versi Sejarah Melayu
yang kedua ialah versi Shellabear. Dalam edisi Shellabear, Sulalatus Salatin
diberi mkana sebagai ‘Peraturan Segala
Raja-raja’. Versi ini hanya mempunyai dua naskhah. Naskhah pertama ialah mengandungi
teks penuh yang terdapatdi Royal Asiatic Society, London, yang dikenali sebagai
naskhah 18, koleksi Raffles; dan sebuha lagi merupakan salinan 1000 halaman
pertama versi tersebut yang disimpan di
Perpustakaan Universiti Leiden. Versi ini mempunyai lapan bab baru yang
tidak terdapat pada gugusan versi pertama yang menyambung ceritanya selepas
kematian Tun Ali Hati. Susunan naskhah ini juga berbeza dengan susunan naskhah
pertama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan