Jumaat, 1 Jun 2018

versi sejarah melayu


      Mitos
Mitos adalah suatu unsur dongeng atau sesuatu kejadian yang luar biasa yang tidak dapat diterima oleh logic akla manusia tetapi ianya diketengahkan sebagai suatu peristiwa yang telah benar-benar terjadi sama ada peristiwa yang berlegar antara kehidupan manusia, haiwan, atau alam semesta. Mitos adalah sesuatu yang menjadi kepercayaan masyarakat pada masa dahulu seperti mitos berkaitan asal-usul sesebuah tempat. Masyarakat dahulu percaya bahawa mitos itu benar-benar berlaku.
Dalam teks Sulalatus Salatin, unsur mitos antara unsur penting yang dimasukkan oleh pengarang dalam menceritakan sesuatu peristiwa. Kewujudan mitos adalah berkait rapat dengan kehidupan masyarakat Melayu pada masa itu yang masih berada dalam pengaruh Hindu dan animism yang kuat. Pengarang menggunakan unsur mitos dalam karyanya bagi menunjukkan kehebatan raja-raja yang mempunyai kuasa yang luar biasa supaya rakyat akna hormat dan taat kepada raja pada masa itu.

Agama
Dalam Sulalatus Salatin juga terdapat unsur-unsur agama Islam yang dapat dilihat melalui amalan adat istiadat dan perundangan yang diamalkan oleh kerajaan di Melaka setelah menerima kedatangan Islam. Selain itu, permulaan cerita mengungkapkan kata-kata pujian kepada Allah SWT. Gambaran unsur Islam dalam adat isitiadat seperti mengaji, mengaji dan menghafaz al-Quran, mendirikan solat, berkhatan dan sebagainya.
3.   Asal-usul
Dalam teks Sejarah Melayu juga, pengarang ada menggunakan unsur yang berkaitan dengan asal-usul seperti asal-usul keteurunan raja-raja Melayu dan pembukaan negeri-negeri Melayu. Sebagai contoh, terdapat cerita yang menceritakan asal-usul puteri dari buluh betung dan puteri buih
4.   Binatang
Pengarang turut menggunakan unsur haiwan dalam karya Sejarah Melayu bagi membuktikan sesuatu peristiwa. Kebanyakan unsur haiwan ini digunakan oleh pengarang untuk menceritakna tentang asal usul pembukaan sesebuah negeri iaitu penemuan haiwan di sesuatu tempat dan ia dikaitkan dengan tempat tersebut seterusnya memberi nama kepada tempat tersebut seperti pembukaan negeri Melaka dan Singapura
Versi sejarah melayu
Terdapat lebih 29 versi Sejarah Melayu tetapi yang paling mahsyur ialah sejarah Melayu versi Shellabear. Menurut pengenalan sejarah Melayu naskah Shellabear, Yang Di-Pertuan Raja Di Hilir Sultan Abdullah Mu’Ayat Syah ibni’l Sultan Abdul Jalil Syah telah mengutuskan Seri Nara Wangsa Tun Bambang untuk memerintah Bendahara Paduka Raja Tun Muhammad (Tun Seri Lanang) agar menyunting salinan Sejarah Melayu yang dibawa oleh Orang Kaya Sogoh dari Goa. Terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan Sejarah Melayu mempunyai berbagia-bagai versi antaranya adalah disebabkan oleh sikap penyalin itu sendiri, percanggahna tafsiran, pengaruh istana, dan sebgainya.
1.       Versi A. samad Ahmad
Versi Sejarah Melayu terdapat dua versi iaitu yang pertama ialah gugusan yang pada mulanya diterbitkan oleh Abdullah Munsyi di Singapura pada tahun 1831. Versi ini mempunyai 34 bab dan diawali oleh sebuah mukadimah yang menyatakan bahawa yang diminta menuliskan hikayat itu adalah Tun Seri Lanang. Versi ini tersebar luas di Malaysia, Singapura dan Indonesia. Gugusan ini terdiri daripada puluhan salinan yang dapat kita lihat dari Leningard/St. Petersburg , London, Manchester, Leiden , Belanda, hinggalah ke Dewan Bahasa dan Pustaka ( yang dijadikan oleh A. Samad Ahmad sebagai dasar alih aksaranya pada tahun 1979).

2.       Versi shellabear
Versi Sejarah Melayu yang kedua ialah versi Shellabear. Dalam edisi Shellabear, Sulalatus Salatin diberi mkana sebagai  ‘Peraturan Segala Raja-raja’. Versi ini hanya mempunyai dua naskhah. Naskhah pertama ialah mengandungi teks penuh yang terdapatdi Royal Asiatic Society, London, yang dikenali sebagai naskhah 18, koleksi Raffles; dan sebuha lagi merupakan salinan 1000 halaman pertama versi tersebut yang disimpan di  Perpustakaan Universiti Leiden. Versi ini mempunyai lapan bab baru yang tidak terdapat pada gugusan versi pertama yang menyambung ceritanya selepas kematian Tun Ali Hati. Susunan naskhah ini juga berbeza dengan susunan naskhah pertama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

versi sejarah melayu

        Mitos Mitos adalah suatu unsur dongeng atau sesuatu kejadian yang luar biasa yang tidak dapat diterima oleh logic akla manusia t...