Isnin, 28 Mei 2018

TEMA DAN PERSOALAN DALAM SULALATUS SALATIN


TEMA
Tema bagi Sejarah Melayu atau Sulalatus Salatin adalah bertemakan politik. Mengisahkan asal-usul raja dan kerajaan Melayu yang berasal dari keturunan Raja Iskandar Zulkarnain.



PERSOALAN
Menghormati budaya dan adat kaum lain.
Contoh: Raja Kedah yang datang ke Melaka. Di Melaka, sultan Melaka dan menteri – menteri tidak makan bersama Bendahara Seri Maharaja. Hal ini demikian kerana apabila sudah selesai Bendahara Seri Maharaja makan, maka barulah sultan Melaka dan segala menteri makan. Ini merupakan budaya dan adat negeri Melaka. Sultan Kedah juga turut mengamalkannya apabila baginda berada di Melaka.

Bijak dalam menggunakan peluang yang ada.
Contoh: Hang Nadim yang bijak menggunakan peluang yang ada demi menebus kesalahannya kepada Sultan Mahmud Syah. Beliau telah pergi ke Pahang untuk menculik Tun Fatimah untuk dijadikan isteri kepada Sultan Mahmud Syah. Beliau berjaya dan ini telah menyebabkan beliau dianugerahi emas dan pengampunan.

Kepintaran Bendahara Melaka.
Contoh: Bendahara Melaka iaitu Tun Perpatih Putih merupakan bendahara yang pintar dan bijak bermain dengan psikologi. Contohnya, ketika Tun Perpatih Putih dihantar oleh Sultan Mansur Syah ke Benua China dia telah menggunakan kepintarannya  dengan memberitahu bahawa orang Melaka ini makanannya adalah sayur kangkung jangan dikerat-kerat, dibelah sepanjang-panjangnya. Disebabkan kepintarannya menggunakan kelicikan dan kebijaksanaannya menyebabkan dia dapat melihat rupa Raja China di dalam mungkur kaca di dalam mulut naga.

Kepimpinan Melalui Teladan.
Contoh: Sultan Alaudin Ri’ayat Syah sendiri turun bersama Hang Isak dan Hang Siak menangkap pencuri yang semakin berleluasa di negerinya, sedangkan bendaharanya Seri Maharaja tidak menjalankan tanggungjawab kerana tidak berkawal pada malam hari dan menyebabkan pencuri masuk ke dalam negeri.

Peperangan dan penaklukan antara dua negeri
Peperangan yang terjadi ini melibatkan kuasa-kuasa pemerintahan pemimpin yang bijaksana sehingga bukan sahaja menawan negeri jajahan tetapi juga menawan anak isteri. Buktinya, Raja Inderagiri menghancurkan Lingga sehingga menawan anak isteri Maharaja Isak ( Raja Lingga ). Kejayaan  Raja Inderagiri ( Raja Nara Singa ) ini pun menjadi kesayangan Sultan Mahmud Syah. Kejayaan Raja Nara Singa menawan kerajaan LIngga ,maka Raja Nara Singa telah menjadi suatu kebanggaan bagi Sultan Mahmud Syah.

Kebijaksanaan seorang pemimpin untuk menentang musuh.
Seorang pemimpin seharusnya mempunyai kebijaksanaan dalam mempertahankan negeri daripada ancaman musuh.

Sebagai contoh, sewaktu Siam menyerang Melaka, Tun Perak menyuruhkan semua anak dan isteri pahlawan untuk turun sekali berperang supaya dapat menaikkan semangat tentera Melaka untuk menghadapi Siam dan akhirnya Siam kalah.

Kesetiaan pengikut terhadap tuannya
Sifat kesetiaan sangat penting dalam diri seseorang untuk memperkukuhkan lagi kepercayaan pada orang lain.

Contohnya, Sidi Ali Ghiatuddin dan Sidi Samayuddin yang setia kepada tuannya iaitu Sultan Malik al-Zahir dan Sultan Malik al-Mansur sehingga Sultan Malik al-Mansur mangkat di sebelah kubur Sidi Samayuddin kerana terlalu menyayanginya

13 ulasan:

  1. Terima kasih kerana berkongsi ilmu yng sgt bermanfaat ini., semoga anda terus berjaya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih. Moga ilmunya juga dapat digunakan oleh saudari.

      Padam
  2. masya'Allah , terima kasih atas ilmu yg dikongsikan. Moga terus berkongsi yaaa

    BalasPadam
    Balasan
    1. In shaa allah. Moga ilmunya juga dapat dimanfaatkan sentiasa. Terima kasih

      Padam
  3. Perkongsian yang amat berguna dan menarik

    BalasPadam
  4. informasi yang berguna untuk tugasan kami

    BalasPadam
  5. salah satu perkongsian yang lengkap. terima kasih

    BalasPadam
  6. terima kasih ! sangat bermanfaat untuk dijadikan sebagai rujukan

    BalasPadam
  7. blog yang sangat menarik serta banyak bahan di dalam blog boleh dijadikan sebagai rujukan.

    BalasPadam
  8. tahniah kerana telah banyak membantu memberikan bahan2 yang bermanfaat

    BalasPadam
  9. Padat dengan maklumat dan bermanfaat

    BalasPadam

versi sejarah melayu

        Mitos Mitos adalah suatu unsur dongeng atau sesuatu kejadian yang luar biasa yang tidak dapat diterima oleh logic akla manusia t...