UNSUR-UNSUR
SEJARAH DALAM SULALATUS SALATIN
Sastera sejarah
merupakan satu cabang daripada kesusasteraan Melayu lama yang membicarakan
tentang sejarah berbagai-bagai tempat dan kerajaan di Alam Melayu. Bentuk
sastera sejarah terbahagi kepada dua iaitu bentuk sastera sejarah yang bercorak
prosa dan puisi (Dr. Ismail Hamid, 1988:196). Karya yang berbentuk prosa itu
merupakan riwayat sejarah sebuah kerajaan atau negeri yang memakan masa
sehingga beberapa abad, sementara sastera sejarah yang berbentuk puisi pula
hanya mengisahkan peristiwa bersejarah yang berlaku dalam waktu-waktu tertentu
sahaja. Walau bagaimanapun, Sejarah Melayu turut menggarapkan sedikit unsur
puisi didalamnya yang berbentuk pantun.
SALASILAH
RAJA-RAJA MELAYU
Sejarah Melayu
atau Sulalatus Salatin turut dikenali sebagai peraturan segala raja-raja. Karya
ini turut menceritakan tentang salasilah Raja-Raja Melayu Melaka. Menurut
seorang sarjana Inggeris Roolvink, Sejarah Melayu ini asalnya dari Sulalatul
Salatin yang bermakna salasilah raja-raja. Berdasarkan kenyataan ini, Sulalatul
Salatin itu dahulunya merupakan daftar keturunan raja-raja yang lengkap dengan
tarikh lahir, ditabalkan dan mangkatnya (Muhd Mansur Abdullah, 1988:198).
Sultan Muzaffar
Syah yang telah memerintah lebih kurang tiga belas tahun. Baginda mangkat pada
tahun 1459M dan telah digantikan oleh putera sulung baginda yang bernama Raja
Ibrahim. Antara sebab pengarang mengaitkan keturunan raja-raja Melayu Melaka
dengan Raja Iskandar Zulkarnain kerana beliau merupakan tokoh lagenda dan
sejarah serta dikaitkan dengan agama Islam. Walau bagaimanapun, keturunan
raja-raja Melayu Melaka adalah satu fakta sejarah walaupun disaluti dengan
unsur-unsur mitos.
NAMA-NAMA TEMPAT
Unsur-unsur
sejarah nama tempat turut terdapat di dalam karya Sejarah Melayu. Nama tempat
yang dikarangkan oleh Tun Seri Lanang nyata wujud sehingga ke hari ini.
Negeri-negeri yang menjadi tumpuan perbincangan Tun Seri Lanang itu sejajar
dengan kedudukan raja-raja berasal dari pahlawan dan yang berdaulat. Sejarah
Melayu menceritakan tentang pembukaan tempat atau negeri seperti Melaka, Pasai
dan Singapura.
Di dalam cerita
berhubung pembukaan negeri Pasai, nama samudera dikisahkan lahirnya daripada
kewujudan semut yang amat besar. Yusoff Iskandar mengatakan peristiwa pemberian
nama Pasai dari nama seekor anjing, Si Pasai dan terjumpanya seekor semut besar
(samudera) di mana tempat tersebut di panggil Samudera kemudiannya.
Di dalam Sejarah
Melayu juga, Temasik telah digantikan namanya menjadi Singapura berdasarkan
kepada nama binatang singa yang amat gagah tubuhnya yang dilihat oleh Sanh Nila
Utama. Namun, menurut Hsu Tun Tsio tentang asal usul Singapura dinamakan,
adalah kerana terlihatnya seekor yang maha tangkas lakunya, merah warna
tubuhnya, hitam kepalanya, dan putih dadanya, dan sikapnya terlalu pantas dan
perkasa, besar sedikit daripada kambing randok, kononnya ia adalah binatang
singa, maka dinamakanlah tempat itu sebagai Kota Singa.
Akan tetapi, bukan
sahaja di Singapura, tetapi di seluruh alam Tanah Melayu, tidak pernah terdapat
binatang singa (Zahrah Ibrahim, 1986:52). Katanya lagi, kebanyakkan
tempat-tempat yang menggunakan binatang singa sebagai namanya ialah kebanyakan
yang terdiri daripada pulau-pulau. Manakala, Melaka pula mengambil nama sempena
kejadian pelanduk menedang anjing buruan dan secara kebetulan pohon tempat Raja
Iskandar berteduh itu bernama Melaka.
‘Titah baginda
“Baik tempat ini diperbuat negeri, anjing alah pada pelanduk; jikalau orangnya
betapa lagi?” maka sembah segala Orang Besar-Besar, “benarlah seperti titah
Duli Tuanku itu.” Maka disuruh baginda tebas, diperbuat negeri. Maka titah
Baginda “apa nama kayu itu?” Makasembah orang, “kayu Melaka namanya, Tuanku,”
Maka titah Raja Iskandar Syah,”jika demikian,“Melakalah nama negeri ini?’
(Sulalatus
Salatin/ Sejarah Melayu, 1996: hlm. 71)
TOKOH BERSEJARAH
Sejarah Melayu
mempunyai watak-watak yang merupakan tokoh sejarah. Hal ini dapat dibuktikan
dengan melihat pada asal usul keturunan raja-raja Melaka. Pada dasarnya,
menurut beberapa orang sarjana sejarah dan sastera, unsur-unsur lagenda yang
digunakan berhubungan dengan asa usul keturunan raja-raja Melaka ini dibina
dari fakta sejarah yang sebenarnya. Menurut Yusoff Iskandar dalam buku yang
diselenggarakan oleh Zahrah Ibrahim, Raja Iskandar Zulkarnain adalah watak dan
tokoh bersejarah sebenar Iskandar Agung (Alexendar The Great) dari negeri
Mekadonia (Babylon).
Baginda dikatakan
pernah menakluk seluruh Asia Tengah dan Timur Tengah hingga ke Utara India.
Raja Suran sebenarnya adalah tokoh bersejarah Raja Rajendra Chola iaitu seorang
raja dari Selatan India yang dibuktikan oleh sebuah batu bersurat di Tanjore,
India yang pernah menakluk beberapa daerah persisir pantai Semenanju8ng Tanah
Melayu hingga ke Selatan ke arah Genggayu yang sekarannya dipercayai sebagai
Hulu Sungai Johor sekarang, lalu mengalahkan Empayar Srivijaya di sekitar abad
ke-11 dan 12 Masihi.
Kedua-dua tokoh
politik dan penakluk agung dalam sejarah awal rantau ini dijadikan satu bentuk
cerita tokoh legenda pada bahagian pendahuluan Sejarah Melayu, tujuannya untuk
mengatakan bahawa raja-raja Melayu merupakan nasab keturunan dari Iskandar
Zulkarnain, tokoh legenda Islam dan Raja Chola, sebagai tokoh legenda Hindu.
Perkara-perkara seperti ini sengaja dimasukkan sebagai alat dan cereka untuk
memperkenalkan raja-raja Melaka dan dari mana asa- usul mereka.
SEJARAH ADAT
ISTIADAT DAN KEBUDAYAAN
Kebudayaan
masyarakat Melayu turut digambarkan oleh pengarang Sejarah Melayu sebagai
pengetahuan kita. Gambaran tentang adat istiadat istana dan masyarakat Melayu
purba di Melaka seperti pantang larang di istana, adat memakai pakaian kuning,
adat menyambut bulan Ramadhan dan lain-lain. Terdapat beberapa adat antaranya
adalah adat yang sebenar-benar adat iaitu adat yang betul-betul berteraskan
islam itu sendiri, tetapi sebelum kedatangan islam banyak dipengaruhi oleh
hindu dan budha, namun apabila islam telah timbul, maka apa yang bertentangan
dengan islam diketepikan.
Yang kedua adalah
adat yang diiadatkan iaitu adat yang berteraskan adat yang sebenar-benar adat.
Yang ketiga adalah adat yang teradat iaitu adat yang dicipta oleh pemimpin itu
sendiri iaitu raja. Seterusnya, adat istiadat iaitu peraturan-peraturan yang
biasa dilakukan setiap hari, setiap ketika yang ada dalam istana dan luar
istana. Akhir sekali ialah adat resam iaitu adat yang diamalkan oleh masyarakat
tersebut.
Justeru mengenai
adat menderhaka kepada raja yang pasti dihukum bunuh. Muhd Mansur Abdullah mengungkap perkara ini
dengan mengupas naskhah W.G Shellabear dalam cerita ke 14, 15 dan 16 tentang
cerita mengenai Hang Tuah dan pengkhianatan Hang Kasturi. Kisah akhir dalam bab
ini yang mengisahkan kejayaan Hang Tuah yang Cuma disorokkan oleh Bendahara di
hulu Melaka, membunuh Hang Hasturi yang dianggap penderhaka kepada raja (Muhd
Mansur Abdullah, 1988:203).
Hubungan individu
dalam kalangan masyarakat turut digambarkan oleh pengarang. Rasa
hormat-menghormati juga terdapat dalam kalangan mereka. Seorang rakyat biasa
umpamanya tetap mematuhi perintah ketua atau pembesar di atasnya. Hal ini
digambarkan tatkala mengetahui bahawa Bendahara Tun Mutahir akan dibunuh oleh
Sultan Mahmud Syah, pengikut-pengikut beliau cuba menentang pembunuhan ini.
Tetapi penentangan tersebur dilarang oleh Tun Mutahir kerana perbuatan itu
disifatkan oleh beliau sebagai menderhaka kepada Sultan. Pengikut-pengikut ini
kemudiannya tidak jadi menentang.
Selain itu,
seorang ulama juga sangat dihormati sehingga sultan Melaka sendiri
menghormatinya. Hal ini berlaku apabila guru baginda Sultan Mahmud Syah iaitu
Maulana Yusoff enggan membenarkan baginda mengadap guru tersebut dengan
menunggang gajah, dan akhirnya baginda mematuhi kehendaknya.
Masyarakat Melayu
begitu kaya dengan budaya dan budi bahasanya. Hal ini digambarkan oleh Tun Seri
Lanang di dalam Sejarah Melayu. Adat Istiadat diraja juga dikarang oleh Tun
Seri Lanang bagi memperlihatkan kedaulatan Raja-Raja Melayu. Oleh hal yang
demikian, Sejarah kebudayaan masyarakat Melayu turut dipaparkan di dalam
Sejarah Melayu bagi tatapan masyarakat dewasa ini.
HUBUNGAN
DIPLOMATIK
Melaka merupakan
pusat tumpuan pedagang-pedagang yang melalui Selat Melaka. Melaka adalah pusat
perdagangan utama pada ketika itu dan barang dagangan yang paling utama adalah
rempah ratus. Antara pedagang-pedagang yang berdagang di pelabuhan Melaka adalah
seperti pedagang Arab, China, Siam, Jawa,dan lain-lain. Oleh itu, untuk
mengukuhkan Melaka sebagai pelabuhan utama di Selat Melaka, kerajaan Melaka
ketika itu turut menjalinkan hubungan diplomatik dengan negara-negara ini.
Selain itu, Sanusi
bin Ahmad mengatakan Melaka turut menjalinkan hubungan diplomatik dengan
negeri-negeri lain seperti Terengganu, Kelang, Beruas, Pahang, Sulawesi dan
Kampar. Kebanyakan negara-negara ini menghantar ufti sebagai tanda mengakui
kedaulatan kerajaan Melaka dan ada juga negeri yang menghantar ufti sebagai
tanda negeri tersebut di bawah jajahan takluk kerajaan Melaka (Zahrah Ibrahim,
1986:70). Contohnya kerajaan Siam telah menganugerahkan seorang puteri yang
bernama Onang Minang Lang kepada Tun Telanai yang dihantar oleh Sultan Mansor
Syah sebagai utusan untuk menjalinkan hubungan diplomatik dengan Siam.
Penganugerahan ini diberi kerana Tun Telanai dan rombongannya telah Berjaya
menolong Raja Siam mengalahkan negeri jirannya .Sebagai balasan kepada kerajaan
Melaka, Raja Siam membalas utusan Melaka dengan mengirim surat dan hadiah tanda
persahabatan.
Jalinan hubungan
diplomatik kerajaan Melaka dengan Negara China merupakan hubungan diplomatik
yang paling penting. Hubungan ini kekal hingga ke hari ini. Hubungan kerajaan
Melaka dengan kerajaan China bermula setelah kerajaan China menghantar utusan
ke Melaka dengan membawa bingkisan jarum sarat sebuah pilau (kapal) untuk
menunjukkan bilangan penduduk China yang ramai.
Selain itu
dikirimkan juga beberapa barang berharga yang luar biasa. Hubungan diplomatik
kerajaan Melaka dengan negara-negara tersebut adalah untuk kepentingan
kedudukan dan kedaulatan kerajaan Melaka. Oleh kerana itulah mereka perlu
menghantar ufti sebagai tanda kedaulatan kerajaan Melaka. Terdapat juga
sesetengah negeri ini adalah jajahan takluk kerajaan Melaka seperti Pahang.
Dengan hubungan diplomatik ini juga dapat mewujudkan hubungan perdagangan
seperti China yang sehingga hari ini adalah rakan dagangan Malaysia yang
penting.
Terima kasih atas perkongsian ilmu. Moga terus sukses
BalasPadamSama-sama. Terima kasih juga kerana sudi singgaj di blog ini.
Padaminformasi yg sngt brguna, terima kasih
BalasPadamTerima kasih juga saudari
Padamblog yang amat menarik. Terima kasih dengan adanya blog sebegini saya yakin para pelajar akan mudah memahami .
BalasPadamAlhamdulillah terima kasih kerana sudi melawati blog kami. Semoga bermanfaat juga
Padamisi yang cukup jelas dan mudah difahami, good job!
BalasPadamTeeima kasih
Padamterima kasih terhadap perkongsian ilmu
BalasPadamterima kasih atas kunjungan anda ke blog ini. semoga allah merahmatimu sentiasa
Padam